Een thuislaadpaal kan in veel gevallen laden op maximaal 3-fase 32A, wat neerkomt op 22kW. Echter, niet elke elektrische auto kan deze snelheid benutten. Zo kan een Volkswagen ID.3 (bouwjaar 2020) maximaal met 11kW laden, terwijl een Jaguar I-Pace (tot bouwjaar 2020) een maximum van 7,4kW heeft.
Wanneer u kiest voor een 3-fase laadpaal voor thuis, kunt u doorgaans rekenen op een laadtijd van ongeveer 8 uur. Bij een 1-fase lader kan de laadtijd oplopen tot ongeveer 12 uur. De exacte laadsnelheid van uw voertuig vindt u op de website onder “laadpaal kopen voor thuis.”
Met een snellader kan soms een laadsnelheid van wel 1000 kilometer actieradius per uur worden behaald. Dit betekent dat de auto in slechts een half uur tot 80% kan worden opgeladen!
Het opladen van een elektrische auto is aanzienlijk goedkoper dan het tanken van een brandstofauto. Bij thuisladen betaalt u maximaal ongeveer €0,22 per kWh aan de netbeheerder. Dit is tevens het gebruikelijke tarief dat werknemers doorbelasten aan hun werkgever.
Bij publieke laadpalen kunnen de tarieven variëren. Voor een laadpaal in de buurt kunt u rekenen op ongeveer €0,35 per kWh, terwijl bij snelladers langs de snelweg het tarief kan oplopen tot zo’n €0,45 per kWh.
Per kWh is thuisladen meestal goedkoper (zie uitleg hierboven). Neem bijvoorbeeld een auto met een accupakket van 64 kWh, zoals de Kia e-Niro of Hyundai Kona. Met een thuislaadpaal bespaart u ongeveer €14,72 per volle lading vergeleken met publieke laadpunten, en dat zonder de mogelijke extra starttarieven die publieke laadpalen kunnen hanteren.
Rijdt u 25.000 kilometer per jaar met deze auto, met een actieradius van 450 kilometer per volle accu, dan bespaart u op jaarbasis ongeveer €817,78. Gezien de gemiddelde kosten van een laadpaal en installatie rond de €2500 liggen, zou deze investering al binnen 3 jaar terugverdiend zijn, wat een hoger rendement is dan veel zonnepanelen bieden!
Bovendien biedt een eigen laadpaal meer gemak. U bent altijd verzekerd van een vrije laadplek bij u thuis, en het scheelt gedoe met het zoeken van een publieke laadpaal en het slepen met boodschappen.
Ja, de stekkertypen variëren. Momenteel zijn er twee hoofdtypen op de markt. De type 1-stekker, die maximaal 1-fase kan laden, en de type 2-stekker, die de standaard is voor nieuwe elektrische voertuigen. Voertuigen met een type 1-stekker zijn onder andere de Mitsubishi Outlander en Nissan Leaf, terwijl vrijwel alle nieuwe voertuigen gebruikmaken van een type 2-stekker.
Omdat type 1 en type 2-stekkers niet onderling uitwisselbaar zijn, kunt u kiezen tussen een laadpaal met vaste kabel (specifiek voor het stekkertype) of een lader met socket. Een socket is universeel en geschikt voor beide typen stekkers.
Het verschil tussen een laadpaal met socket en een met vaste kabel zit niet alleen in het stekkertype. Een vaste kabel is vaak gebruiksvriendelijker, omdat u deze eenvoudig om de laadpaal kunt hangen na het opladen. Bij een laadpaal met socket moet u de laadkabel van uw voertuig gebruiken en na elk laadbeurt weer oprollen en opbergen, wat vaak een lastige klus is, vooral als de kabel vies is geworden.
Een laadpaal met vaste kabel is wellicht iets omvangrijker, maar bespaart tijd en moeite: u haalt de kabel simpelweg los van de paal en plugt deze direct in uw voertuig.
De kosten voor een laadpaal en de installatie variëren, afhankelijk van de gewenste capaciteit en eventuele extra opties. EnergyXL biedt bijvoorbeeld hoogwaardige laadpalen aan, tussen de €900 en €1600 inclusief installatie.
Een slimme investering voor de toekomst
Hoewel de initiële kosten misschien hoog lijken, zorgt de combinatie van lagere laadkosten en de voordelen van elektrisch rijden voor een aantrekkelijke terugverdientijd. Daarnaast profiteer je van de duurzaamheid en efficiëntie van een eigen laadpaal. Deze investering levert niet alleen langdurige kostenbesparingen op, maar draagt ook bij aan een duurzamer milieu en verhoogt de toekomstbestendigheid van je woning.
© Since 2018 All Rights Reserved Website realisatie door StapOnline.nl
Heeft u een vraag?